06 50522671info@bfcmind.nl

8-weekse Mindfulnesstraining (MBSR)

De kern van MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) is Mindfulness.

Met Mindfulnesstraining oefenen we het volledig en aandachtig aanwezig zijn bij wat er is: bewust en met een houding van acceptatie en vriendelijkheid. Wanneer wij wérkelijk bewust zijn, wanneer wij werkelijk en geheel met ons lichaam en onze mind op hetzelfde moment op dezelfde plek aanwezig zijn, ervaren wij innerlijke kalmte en tevredenheid, die je mag vertalen als ‘diep geluk’. Zelfs als het leven pijnlijk is, hoe vreemd dat ook mag lijken. Wanneer we volledig mindful present zijn, is er geen angst, geen stress en geen verzet; ook in het midden van grote uitdagingen en in het aanschijn van groot verdriet. Helaas zijn de momenten van volledige mindfulle presentie vaak maar van korte duur. Echter door blijvende beoefening duren deze momenten steeds een beetje langer en komen ze steeds vaker voor. Dat is het goede nieuws: ons zenuwstelsel, onze hersenen en ons bewustzijn zijn trainbaar. Onderzoek laat zien dat mindfulnesstraining bijdraagt aan veerkracht ten aanzien van stress en bij draagt aan het ontplooien van persoonlijke kwaliteiten.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 uur en een kwartier. Er wordt van je verwacht dat je dagelijks zo’n 3 kwartier oefent met de audiobestanden en de werkmap die je tijdens de eerste bijeenkomst ontvangt.

Het is niet nodig om op een meditatiekussen te kunnen zitten. Mediteren gaat net zo goed op een stoel (en als dat niet mogelijk is liggend).

Online mindfulnesstraining (MBSR) zomer 2020

7 woensdagochtenden 9.00 – 11.15u en 1 zaterdagochtend 9.30 – 11.45u

Woensdagen: 17, 24 juni

1, 8, 15 juli

26 aug.

2 sept. 

Zaterdag: 12 sept.

Trainer: Barbara Doeleman-van Veldhoven

Inschrijven


Kosten per 8-weekse online: €450,- inclusief werkmap (exclusief Stiltedag). Gespreide betaling is mogelijk. Vergoeding zorgverzekeraars.

Trainer: Barbara Doeleman-van Veldhoven (gecertificeerd cat. 1 trainer VMBN) VMBN nieuw logo

Inschrijven (svp aangeven of je je ook wilt opgeven voor de Stiltedag)

Review Mindfulness Online

Je  hebt mij op een inspirerende manier laten zien wat mindfulness inhoudt en wat het voor mij kan betekenen. Na jaren worstelen is bij mij nu echt de knop om en zie het nut en voordeel van mindfulness. Ik ben om.

We hadden de pech de cursus online te moeten volgen door Covid-19 en misten daardoor de lichamelijke interactie. Ik heb echter na enige weerstand bij mezelf totaal geen probleem meer ervaren. Je hebt het zo professioneel en fijn opgepakt dat het totaal heel waardevol was. En het heeft ook wel weer wat,  thuis op je eigen bed te liggen als je de bodyscan doet 🙂 Ik raad iedereen aan om een keer een workshop bij je te volgen, ik hoop dat je nog veel mensen zo kan inspireren. 

Merel van Lieshout, HR Manager mei 2020

 


Ik heb me verder kunnen verdiepen in de weg van mindfulness en meditatie waar ik al 15 jaar geleden mee begonnen was (deze training toen elders gedaan). Hoewel het dus niet nieuw voor mij was heb ik toch weer enorm weer geleerd en ben ik veel verder gekomen. Wat het mij gebracht heeft is dat ik aandachtiger en liefdevoller naar mijn eigen lichaam, gevoel en gedachten ben gaan kijken. Ik ben nog meer gemotiveerd om mijn leven zorgvuldig met aandacht en liefde verder te gaan. Het feit dat de training online gegeven moest worden door Corona heeft niets afgedaan aan de kwaliteit. 

Alice Langeveld, dermatoloog mei 2020

Aanvullende informatie 8-weekse mindfulnesstraining

Er is wekelijks een bijeenkomst 2,25 uur. Aan de hand van diverse werkvormen oefen en onderzoek je samen met een groep van maximaal 16 mensen jouw mogelijkheden om meer bewust in het dagelijks leven te staan. Iedere week krijg je oefeningen mee voor thuis.

De thuisbeoefening is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de training. Je traint vaardigheden en ontwikkelt bewustzijn. Bewust en met aandacht leven vraagt simpelweg om dagelijkse oefening. Je kunt het vergelijken met piano spelen. Dat leer je ook niet alleen tijdens de lessen. Juist door dagelijks oefenen ontwikkel en verfijn je die vaardigheid.

Er wordt van uitgegaan dat je drie kwartier tot één uur per dag oefent. Als je vooraf al weet dat dit niet mogelijk is, wordt je aangeraden contact op te nemen met de trainer en te overleggen of voor jou deze training wel op dit moment de geschikte stap is om te maken. Het gaat bij mindfulness niet om het leren van een kunstje. Een gewoonte doorbreken kost tijd en aandacht, zeker als het omgaan met moeilijke zaken betreft. Oefenen betekent iedere dag een moment voor jezelf. Een moment waarin je oefent om mindful aanwezig te zijn. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van geleide meditaties, bewegingsoefeningen en bewustwordingstechnieken. Je krijgt als cursist een inlogcode om de ingesproken audiobestanden kosteloos thuis te downloaden als ondersteuning van de mindfulnessbeoefening.

Via de mindfulnessmap, die je ontvangt, wordt het huiswerk uitgelegd en de behandelde stof nader uitgewerkt en verrijkt. Verder zijn er ook oefeningen die je kunt toepassen in je dagelijks leven. Thuis en op je werk. Zo kun je mindfulness inpassen in je dagelijks leven. Tijdens de bijeenkomsten kijken we terug op je thuisbeoefening en wat je daarin bent tegengekomen. We onderzoeken samen welke trainingspraktijk voor jou het best past. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers. De nadruk ligt echter op oefenen.

Ben je geïnteresseerd in hoe deelnemers de Mindfulnesstraining van BFC hebben ervaren, lees dan de ervaringen.

Stiltedag

De stiltedag is een onderdeel van de MBSR. Er is voor gekozen deze dag los te koppelen van de training qua inschrijving, zodat je kunt kiezen welke dag voor jou het beste past. De eerstvolgende Stiltedag zal ingepland worden als dat weer verantwoord is (i.v.m. Covid 19)  Meer over de Stiltedagen lees je hier.