06 50522671info@bfcmind.nl

8-weekse Mindfulnesstraining (MBSR) Baarn

De kern van MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) is Mindfulness.

MIndfulness Based Stress ReductionMet Mindfulness oefenen we het volledig en aandachtig aanwezig zijn bij wat er is: bewust en met een houding van acceptatie en vriendelijkheid. Mindfulness zou vertaald kunnen worden met opmerkzaamheid zonder meteen een oordeel te hebben over wat waar wordt genomen. Dit geeft helderheid, inzicht en innerlijke kalmte. Training van mindfulness ondersteunt balans in het leven en draagt bij aan het ontplooien van persoonlijke kwaliteiten.

Het is niet nodig om op een meditatiekussen te kunnen zitten. Mediteren gaat net zo goed op een stoel (en als dat niet mogelijk is liggend).

Stiltedag

De stiltedag is een onderdeel van de MBSR. Er is voor gekozen deze dag los te koppelen van de training qua inschrijving, zodat je kunt kiezen welke dag voor jou het beste past. meer over de Stiltedagen lees je hier.

Najaars mindfulnesstraining (MBSR) 2017

8 vrijdagochtenden van 9.30 – 11.45 | VOL

6, 13 oktober

3, 10, 17 november

1, 8, 15 december

Inschrijven (svp aangeven of je je ook inschrijft voor de stiltedag van 14 december)*

*Wanneer je je meteen inschrijft voor de Stiltedag van donderdag 14 december, krijg je vroegboekkorting en betaal je voor deze verdiepende dag van verstilling,en beoefening €65,- in plaats van €78,-.

Winter mindfulnesstraining (MBSR) 2018

8 woensdagochtenden van 9.30 – 11.45

10, 17, 24, 31 januari

7, 14, 21 februari

14 maart

Inschrijven

Voorjaar mindfulnesstraining (MBSR) 2018

8 dinsdagavonden van 19.15 – 21.30

20, 27 maart

3, 10, 17, 24 april

15, 22 mei

Inschrijven


Kosten per 8-weekse : €470,- inclusief werkmap (exclusief Stiltedag). Gespreide betaling is mogelijk. Vergoeding zorgverzekeraars.

Locatie: Javalaan 24 te Baarn

Trainer: Barbara Doeleman-van Veldhoven (gecertificeerd cat. 1 trainer VMBN) VMBN nieuw logo

Inschrijven


Aanvullende informatie 8-weekse mindfulnesstraining

Er is wekelijks een bijeenkomst 2,25 uur. Aan de hand van diverse werkvormen oefen en onderzoek je samen met een groep van maximaal 16 mensen jouw mogelijkheden om meer bewust in het dagelijks leven te staan. Iedere week krijg je oefeningen mee voor thuis.

De thuisbeoefening is eigenlijk het belangrijkste onderdeel van de training. Je traint vaardigheden en ontwikkelt bewustzijn. Bewust en met aandacht leven vraagt simpelweg om dagelijkse oefening. Je kunt het vergelijken met piano spelen. Dat leer je ook niet alleen tijdens de lessen. Juist door dagelijks oefenen ontwikkel en verfijn je die vaardigheid.

Er wordt van uitgegaan dat je drie kwartier tot één uur per dag oefent. Als je vooraf al weet dat dit niet mogelijk is, wordt je aangeraden contact op te nemen met de trainer en te overleggen of voor jou deze training wel op dit moment de geschikte stap is om te maken. Het gaat bij mindfulness niet om het leren van een kunstje. Een gewoonte doorbreken kost tijd en aandacht, zeker als het omgaan met moeilijke zaken betreft. Oefenen betekent iedere dag een moment voor jezelf. Een moment waarin je oefent om mindful aanwezig te zijn. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van geleide meditaties, bewegingsoefeningen en cognitieve technieken. Je krijgt als cursist een inlogcode om de ingesproken audiobestanden kosteloos thuis te downloaden als ondersteuning van de mindfulnessbeoefening.

Via de mindfulnessmap, die je ontvangt, wordt het huiswerk uitgelegd en de behandelde stof nader uitgewerkt en verrijkt. Verder zijn er ook oefeningen die je kunt toepassen in je dagelijks leven. Thuis en op je werk. Zo kun je mindfulness inpassen in je dagelijks leven. Tijdens de bijeenkomsten kijken we terug op je thuisbeoefening en wat je daarin bent tegengekomen. We onderzoeken samen welke trainingspraktijk voor jou het best past. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers. De nadruk ligt echter op oefenen; het is immers geen praatgroep.

Ben je geïnteresseerd in hoe deelnemers de Mindfulnesstraining van BFC hebben ervaren, lees dan de ervaringen.